Zdjęcia z stocków a prawa autorskie

Często pobierasz zdjęcia z darmowych lub płatnych stocków dla celów prywatnych lub zawodowych? Warto wiedzieć co nieco o prawie aurorskim.
Praca w agencji – np. marketingowej, digitalowej, kreatywnej itd. – wymaga korzystania m.in. ze zdjęć. Również zawodowi graficy czy osoby zajmujące się na co dzień profili w social mediach nie stronią od wspierania się fotografiami czy grafikami pobranymi z takich miejsc – i to nawet kilka razy w tygodniu.

Zakładając własną stronę www, też możesz potrzebować zdjęć stockowych. Pamiętaj jedna, że nie nabywasz ich tylko na wyłączność i na własność. Wiele osób pobierających zdjęcia ze stocków sądzi, że od razu nabywa też prawo do jego dowolnego wykorzystywania.

Okazuje się jednak, że tak nie jest. Otóż kupując zdjęcie na dowolnym stocku, zyskujemy licencję, czyli prawo jedynie do jego konkretnego wykorzystania. W innym wypadku możemy narazić się na zarzut o naruszenie praw własności intelektualnej.

Pixabay, Fotolia i tym podobne serwisy udzielają mianowicie wspomnianej licencji. Codziennie korzystają z ich bogatych zasobów np. graficy, specje od social mediów, marketingowcy, PR-owcy itd. Wybierasz plik, rozmiar i kupujesz – po chwili masz zdjęcie czy filmik na dysku. Nie stajesz się jednak właścicielem zdjęcia.

Nabywasz prawo do określonego wykorzystywania – Standardowa Licencja daje nam prawo do korzystania „dla swoich potrzeb lub potrzeb jednego ze swoich klientów”. Aby zrealizować dany projekt, możesz je wykorzystać, ale dla kolejnych klientów trzeba wykupić dodatkową licencję.
Jeśli jednak chcemy przygotować projekt graficzny, którym następnie klient będzie mógł zarządzać itd., Standardowa Licencja to za mało. Załóżmy, że kupujesz zdjęcie stockowe, aby wykonać projekt t-shirta. Chcesz go wyprodukować i sprzedawać? Wtedy konieczna jest tzw. Rozszerzona Licencja.
A co z social mediami? Aby dane zdjęcie ze stocka wykorzystać w mediach społecznościowych, trzeba pobrać specjalnie do tego stworzoną wersję (tzw. „Prace do Mediów Społecznościowych”), gdyż jest ona opatrzona notką o źródle i ID pliku. Jest to wygodne rozwiązanie dla obu stron – autora czy też stocka, ale i osoby pobierającej zdjecie.

KwK, fotos: geralt/Pixabay

Post Author: admin

Dodaj komentarz